2021-ben megépült aszfaltutak Magyarországon

Címszavak

2021 folyamán több jelentős közúti fejlesztés valósult meg Magyarországon. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb új vagy kibővített aszfaltutakat – az autópályáktól és autóutaktól a főúti elkerülőkig – a kért szempontok szerint (út típusa, kivitelező, költségek, határidők, helyszín, finanszírozás és egyéb részletek).

M30 autópálya (Miskolc–Tornyosnémeti)

Típus: 2×2 sávos autópálya (130 km/h tervezett sebesség), leállósávval, fizikai elválasztással. Az M30 a Via Carpatia nemzetközi folyosó része, közvetlen autópálya-kapcsolatot teremt Miskolc és a szlovákiai Kassa (Košice) között.

Helyszín: Borsod-Abaúj-Zemplén megye; Miskolctól északra indulva a 3. sz. főút térségét tehermentesíti, és Tornyosnémetinél éri el a szlovák határt, csatlakozva a kassai R4 gyorsforgalmi úthoz.

Hossz: Újonnan épült szakasz hossza 56,8 km , három részprojektben. (Ezzel teljessé vált az M30-as autópálya teljes, ~57 km-es hiányzó szakasza Miskolc és a határ között.)

Kivitelező: A beruházást három szakaszra bontva valósították meg:

Miskolc–Szikszó (10,4 km): STR 30 Konzorcium – Strabag Építő Kft. és Strabag AG.

Szikszó–Encs (24,2 km): Colas Út Zrt. – Colas Hungária Zrt..

Encs–Tornyosnémeti (22,15 km): Hódút Kft. – Duna Aszfalt Zrt..

Költség: A három szakasz együttes nettó kivitelezési költsége mintegy 180 milliárd forint (EU és hazai finanszírozással). Ebből a legnagyobb részt a Szikszó–Encs szakasz tette ki (~75,3 Mrd Ft).

Határidők: A projekt 2018 márciusában indult az alapkőletétellel. Az eredeti tervek szerint 2021 III. negyedévére várták a befejezést. A kivitelezés ütemterv szerint haladt: 2021 októberében megtörtént az új autópálya-szakasz ünnepélyes átadása és forgalomba helyezése , vagyis a megvalósítás a tervezett határidőn belül lezárult.

Finanszírozás: Uniós és hazai forrásból – a projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában valósult meg, Európai Uniós társfinanszírozással.

Egyéb részletek: A beruházás keretében 6 különszintű csomópont épült (5 teljes és 1 félcsomópont) , továbbá Encsnél új autópálya-mérnökségi telepet létesítettek. A fenntarthatóság jegyében 6 vadátjáró létesült, és több mint 770 ezer facsemetét és cserjét telepítettek a nyomvonal mentén. Az új sztrádaszakasz jelentősen csökkenti a 3-as főút településein átmenő forgalmat, javítva az ott élők életminőségét.

M80 (M8) autóút (Körmend–Rábafüzes, osztrák határ)

Típus: 2×1 sávos gyorsforgalmi út (autóút), leállósáv nélkül, de később autópályává bővíthető kialakítással. Eredetileg M8-as autópályaként emlegették, végül M80 jelzéssel autóútként épült meg. Megengedett sebesség 110 km/h.

Helyszín: Vas megye nyugati része; Körmend térségétől indul és nyugat felé halad Rábafüzes irányába, az osztrák határig, ahol a tervezett osztrák S7 gyorsút csatlakozik majd. Az út tehermentesíti Körmend, Rönök, Csákánydoroszló, Vasszentmihály és Szentgotthárd környékének főútjait az átkelési forgalomtól.

Hossz: Teljes új nyomvonal hossza ~28,8 km (ebből ~27,2 km azonnal megnyitottak, míg a határig vezető utolsó 1,7 km-t a szomszédos osztrák szakasz elkészültéig lezárva tartják). A fejlesztés két ütemben zajlott: 2021 júniusában már ideiglenesen átadtak egy 6,6 km-es szakaszt Szentgotthárd térségében, míg a fennmaradó rész 2021 őszére készült el.

Kivitelező: A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. – Mészáros és Mészáros Zrt. konzorciuma végezte.

Költség: A beruházás nettó 62 milliárd forintba került.

Határidők: Az építkezés 2018 tavaszán kezdődött, a fő pályaszakaszok 2021 októberére fejeződtek be. A projekt a tervezett ütemben valósult meg; az autósok 2021. október 21-től használhatják az új útszakaszt egészen az osztrák határ előtti pontig. (A határnál lévő rövid szakaszt a kapcsolódó osztrák út elkészültéig zárva tartják, becslések szerint 2024 őszéig.)

Finanszírozás: Európai Uniós forrásból finanszírozott projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, NIF Zrt. beruházásában.

Egyéb részletek: A projekt során 4 különszintű csomópont épült (Körmend kelet, Körmend nyugat, Vasszentmihály, Szentgotthárd) és 1 szintbeni csomópont. Létrehoztak 24 felüljárót, 13 aluljárót, továbbá szervizutakat és kerékpárutat is (700 m kerékpárút Körmend nyugati csomópontnál). Környezetvédelmi szempontból kiemelendő Magyarország második leghosszabb völgyhídja Vasszentmihálynál, 575 m hosszban, ami a Vörös-patak völgyét íveli át. Emellett 10,2 hektárnyi erdőtelepítést végeztek, több mint 336 ezer fát és cserjét ültettek az út mentén , illetve zajvédő falakat is létesítettek. Az új autóút része a kormány stratégiájának, hogy minden országhatárt elérjen gyorsforgalmi út – az M80 révén második osztrák kapcsolataként szolgál (a hegyeshalmi M1 mellett), és várhatóan 2024-re Sopron felé (M85) egy harmadik is megvalósul.

M85 autóút (Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont)

Típus: 2×2 sávos gyorsforgalmi út (autóút) leállósáv nélkül, 110–130 km/h tervezett sebességgel. Az M85 a Győr–Sopron irányú gyorsút, amely Sopront beköti a hálózatba és a későbbiekben az osztrák határig ér el. A szóban forgó szakasz Sopron északi elkerülő útjának egy része.

Helyszín: Győr-Moson-Sopron megye; Sopron városától északra haladó elkerülő nyomvonal. A 2021-ben átadott rész Sopron-kelet csomópont közeléből indul (Balf térségében) és nyugat felé a Fertőrákos csomópontig tart, Sopron belterületét elkerülve.

Hossz: 6,4 km új autóútszakasz (a 85-ös és 89-es kilométerszelvények között ). Ezzel Sopron észak-keleti bekötése tovább folytatódott a már 2020-ban megnyílt M85 Sopron-kelet csomópontig tartó szakasz után. (2021 júniusában adták át a Sopron-keletig érő előző ütemet, majd decemberben ezt a Balf–Fertőrákos szakaszt.)

Kivitelező: DS Konzorcium – a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta konzorcium. A beruházó a NIF Zrt. volt.

Költség: A Sopron–Fertőrákos új szakasz építése ~17,7 milliárd forintba került.

Határidők: A munkálatok 2019-ben kezdődtek a Sopron elkerülő projekt részeként. A Balf–Fertőrákos szakasz átadását eredetileg 2021 végére ütemezték, és ténylegesen 2021. december 10-én adták át a forgalomnak, év végi határidőre. (Ezzel párhuzamosan Sopronban a Pozsonyi út új nyomvonalú bekötő szakasza is elkészült és megnyílt.) A projekt következő üteme már folyamatban van: az M85 utolsó, Fertőrákostól az országhatárig tartó ~26 km-es szakaszának befejezése 2024 végére várható, beleértve a kétalagutú soproni hegyvidéki szakaszt is.

Finanszírozás: Hazai költségvetési forrásból finanszírozott beruházás (az M85 teljes projekt közel 300 Mrd Ft-jából nincs uniós támogatás).

Egyéb részletek: Az új pálya Sopron elkerülését szolgálja, csökkentve a belvárosi forgalmat és zajt. A szakasz két végét csomópontok zárják: a keleti végén a Balf (Balfi) csomópont, nyugati végén a Fertőrákos csomópont. Az építéssel együtt új körforgalmú csomópontot és felújított utakat kapott Sopron belterülete (Pozsonyi út) a csatlakozásnál. Palkovics László miniszter az átadón kiemelte, hogy 2019 óta évente legalább 100 km új gyorsforgalmi út épült az országban, és az M85 folytatása Ausztria felé stratégiai jelentőségű. Az M85 teljes kiépítése Sopron és az osztrák határ között (beleértve a Bécsi-domb alatti alagútpárt) 11 határátkelőhelyet köt majd be a gyorsforgalmi hálózatba 2025-re.

M44 gyorsforgalmi út (Lakitelek–Tiszakürt szakasz)

Típus: 2×2 sávos autóút (leállósáv nélkül). Az M44 főként Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését célozza az M5/M8 térsége felé. A Lakitelek–Tiszakürt szakasz a korábbi M44 szakaszok folytatása nyugati irányban.

Helyszín: Bács-Kiskun és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán, a Tiszaugnál (Tiszakürtnél) lévő Tisza-híd térségében. A szakasz nyugati végén Lakitelek (Szentkirály) felé csatlakozik a már épülő folytatáshoz, keleti végén pedig a korábban megépült M44 Tiszakürt–Kondoros szakaszhoz kapcsolódik.

Hossz: 9,9 km új gyorsforgalmi út , amelyből 2021-ben két ütemben adtak át 3,2 km-t (2021. szept. 21-én) és a fennmaradó ~6,7 km-t (2021. dec. 15-én). Ezzel együtt az M44 elkészült hossza ~89 km-re nőtt 2021 végére.

Kivitelező: Duna Aszfalt Zrt. (fővállalkozó). A tervezést az Utiber Kft. vezette konzorcium készítette 2018–2021 között.

Költség: Nettó 51,3 milliárd forint a teljes Lakitelek–Tiszakürt projektre, beleértve a Tisza-hidat is.

Határidők: Az építkezés 2018-ban indult. A tervezett átadás 2021 végére szólt, amely meg is valósult: 2021. december közepén a teljes szakaszt átadták a forgalomnak (a haladás ütemében szeptemberben egy rövidebb rész már korábban megnyílt). A kivitelezés ezzel időben lezárult, összhangban az ütemtervvel.

Finanszírozás: 100% hazai költségvetési forrásból épült (az M44 teljes projektje nem uniós finanszírozású, hanem a magyar állam által finanszírozott beruházás).

Egyéb részletek: A szakasz leglátványosabb eleme az új Tiszaugi Tisza-híd, egy 556 m hosszú, egyedi szerkezetű híd, mely Európában is egyedülálló technológiával készült. A beruházás során a térség közúthálózatát is fejlesztették: pl. kapcsolódó bekötőutakat, csomópontokat építettek. A szakasz átadásával a Budapest–Békéscsaba utazási idő tovább csökkent, a térség (Dél-Alföld, Viharsarok) megközelíthetősége javult. Az M44 projekt részeként 2021-ben elkészült továbbá Szentkirály 2,9 km-es elkerülőútja is a 4623 j. úton, amely tehermentesíti Szentkirály belterületét az átmenő forgalomtól.

Egyéb 2021-ben megvalósult útfejlesztések

2021-ben a fenti nagyprojektek mellett számos kisebb főúti rekonstrukció és elkerülő is befejeződött, jellemzően kormányzati finanszírozással. Ezek közé tartozott például a 48. sz. főút Debrecen–Nyírábrány közötti szakaszának korszerűsítése, amely 26,5 km hosszon kapott 11,5 tonnás burkolat-megerősítést, szélesítést és biztonságosabb csomópontokat. Hasonlóan megújult a 441. sz. főút egy része (Kecskemét és Nagykőrös között ~10 km) új körforgalmakkal és 2×2 sávra bővített szakaszokkal – ennek munkálatai 2021-ben zárultak le, mintegy 9 milliárd Ft ráfordítással.

Az útépítések összesített volumene 2021-ben elmaradt az előző évek rekordjától, de így is 131 km új vagy felújított útszakaszt adtak át, melyből 102 km a gyorsforgalmi hálózatot bővítette. A fejlesztések finanszírozása vegyesen történt EU-s támogatásokból (pl. M30, M80) és hazai forrásokból (pl. M85, M44, főúti projektek). Minden új aszfaltút esetében kiemelt figyelmet fordítottak a fenntarthatóságra és közlekedésbiztonságra – legyen szó vadátjárók építéséről az autópályákon vagy a főutak mentén létesített kerékpárutakról és körforgalmakról a balesetveszély csökkentésére.

Források: A fenti adatok hivatalos forrásokból származnak – többek között a NIF Zrt. projektismertetőiből és sajtóközleményeiből, kormányzati híradásokból, valamint szakmai beszámolókból (Világgazdaság, Magyar Építők, Vezess). A felsorolt projektek mind 2021-ben megvalósult beruházások, melyek hozzájárultak a magyar közúthálózat bővítéséhez és korszerűsítéséhez.

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Mixes concrete. Handsome Indian man is on the construction site

Mi is az a CKT beton?

A CKT beton, más néven cementkötésű kavicsbeton, a modern út- és építőipar egyik kulcsfontosságú anyaga, amelyet nagy teherbírásának, stabilitásának és viszonylag kedvező előállítási költségeinek köszönhetően igen széles körben alkalmaznak. Elsősorban útalapok, ipari padlók, parkolók és különféle teherhordó felületek kialakítására használják. A hagyományos betonnal ellentétben a CKT betont szárazabbra keverik, és csak minimális mennyiségű vizet adnak...
An asphalt spreader or an asphalt paver machine on a road construction site. Road repairs.

Aszfaltozás házilag: Útmutató tökéletes felülethez

Az aszfaltozás sokak szemében kizárólag professzionális útépítő vállalatok által elvégezhető feladat, pedig kisebb felületek – mint egy kocsibeálló vagy kerti út – házilagos aszfaltozása is megoldható. A jó hír az, hogy megfelelő előkészülettel, gondos tervezéssel és néhány speciális eszköz beszerzésével egy laikus is sikerrel végezheti el ezt a munkát. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a sikerhez...
Interior dashboard with a modern interface design and steering wheel.

Elektromos autók és aszfalt: Új kihívások, megoldások

Gondolj bele, mennyire gyorsan változik körülöttünk a világ, és milyen erőteljesen tör előre az elektromos autók térnyerése. Nemcsak arról van szó, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, hanem arról is, hogy ezek a járművek másképp terhelik az utakat. Az akkumulátorok súlya és az ebből fakadó nagyobb össztömeg komoly kihívások elé állítja a mérnököket és várostervezőket....
car with concrete mixer and mechanical sleeve for concreting

CKT: Nem csak egy trendi burkolat

Gondolj bele, mennyire gyakran változnak ma a különböző belsőépítészeti irányzatok. Egyszer a minimalizmus látszik befutónak, máskor a vintage stílusok hódítanak, és bárhol is jársz, biztosan belebotlasz olyan hirdetésekbe, amelyek újabb és újabb padló- vagy falburkolatot ígérnek. Ebben a folyamatosan változó közegben könnyen érezheted azt, hogy már semmiben sem lehet igazán megbízni. Sokan vágynak ugyan egy...
Pouring concrete into the construction of the house. Builders are pouring ready-mixed concrete

CKT – A betonburkolatok forradalma

A beton a modern építészet egyik alapköve, amely nélkül elképzelhetetlen lenne a városok, épületek, utak és infrastruktúrák kialakítása. Azonban a hagyományos betonfelületek gyakran egyhangúak, szürkék és nehezen tisztíthatóak, ami korlátozza a felhasználási területüket és esztétikai megjelenésüket. Itt jön a képbe a CKT, azaz a csiszolt kőbeton technológia, amely forradalmasította a betonburkolatok világát. Mi az a...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!