2022-ben épült aszfaltutak Magyarországon

Címszavak

2022-ben a gazdasági nehézségek ellenére is számos útfejlesztési projekt valósult meg Magyarországon. Új gyorsforgalmi útszakaszokat adtak át, fontos főúti elkerülőket építettek, és jelentős mennyiségű mellékúti felújítást végeztek. Az alábbiakban út típusonként összefoglaljuk a legfontosabb 2022-ben megvalósult aszfaltút-projekteket, kitérve a kivitelezőkre, költségekre, határidőkre, helyszínekre és egyéb releváns részletekre.

Gyorsforgalmi útszakaszok (autópályák és autóutak)

M4 gyorsforgalmi út (Abony–Törökszentmiklós) – 2022 februárjában átadták a 27 km hosszú, 2×2 sávos M4-es autóút új szakaszát, amely Abonytól Törökszentmiklósig vezet, tehermentesítve Szolnok átmenő forgalmát. A beruházást az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. valósította meg, a kivitelezést a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. végezte nettó 125,3 milliárd forintért. Az építkezés 2019 nyarán indult, és 2022 elejére ütemterv szerint befejeződött. A projekt hazai forrásból valósult meg, és a szakaszon több új műtárgy épült (pl. hidak a Zagyva és Tisza folyók felett), jelentősen javítva a közlekedés biztonságát és gyorsaságát Jász-Nagykun-Szolnok megyében.

M76 autóút (Balatonszentgyörgy–Fenékpuszta) – 2022 márciusában forgalomba helyezték az M76 gyorsforgalmi út újabb, 2,95 km hosszú szakaszát Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta között. A fejlesztés a NIF Zrt. beruházásában, hazai költségvetési forrásból valósult meg; a kivitelezést a STRABAG R76 Konzorcium végezte nettó 17,3 milliárd forint értékben. A projekt keretében 6 új felüljáró épült (többek között két híd a Zala folyó fölött), és kiépítettek 4 vidraátjárót is a vadon élő állatok biztonságos közlekedésére. A most átadott szakasz az M7 autópályától Fenékpusztáig tartó nyomvonal második üteme – az első, 5,6 km-es ütemet már 2020-ban átadták –, és ezzel közelebb került Zalaegerszeg bekötése a gyorsforgalmi hálózatba. (A folytatásban a Fenékpuszta–Sármellék 11 km-es és a Sármellék–Zalaegerszeg 23,6 km-es szakaszok kivitelezése 2022 végén előkészítés alatt állt.)

Főúti fejlesztések és elkerülő utak

Jászberény elkerülő út (32-es és 31-es főút összekötése) – 2022 augusztusában átadták a Jászberényt nyugatról elkerülő utat, amely egy hosszú ideje várt beruházás volt a térségben. A 4,5 km hosszú, 2×1 sávos új nyomvonal a 32. sz. főutat köti össze a 31. sz. főúttal, egy 25 m sugarú körforgalmú csomóponttal csatlakozva a meglévő úthálózathoz. A kivitelezést a Colas Út Zrt. és a HE-DO Kft. konzorciuma végezte nettó 4,95 milliárd forintért. A projekt az Európai Unió és a magyar állam társfinanszírozásában valósult meg. Az építkezés ütemterv szerint zajlott, és a megvalósult elkerülőnek köszönhetően Jászberény belvárosa mentesül az átmenő nehézgépjármű-forgalomtól; csökken a zaj- és légszennyezés, valamint a baleseti kockázat a térségben.

67-es főút Kaposfüred elkerülő szakasza – 2022. december 19-én átadták a 67-es út Kaposfüredet elkerülő, 3,1 km hosszú 2×2 sávos szakaszát. Ezzel újabb lépés valósult meg Kaposvár gyorsforgalmi bekötésében, hiszen a megyeszékhely és az M7-es autópálya közötti útból már csak egy ~10 km-es szakasz hiányzik a Balaton közelében. A kaposfüredi új nyomvonal kivitelezője a Duna Aszfalt Zrt. volt, és a munka a határidő előtt befejeződött. A beruházás költsége mintegy 8 milliárd forint volt , finanszírozása teljes egészében magyar állami forrásból történt. Az új útszakasz jelentősen javítja Kaposvár elérhetőségét, a korábbi években már megépült 33 km-es gyorsúti rész (Somogyaszaló és Somogybabod között) folytatásaként. A beruházó NIF Zrt. tájékoztatása szerint a Balatonig hátralévő utolsó szakasz építése is jól haladt, így várhatóan a tervezett 2024-es határidő előtt, már 2023 végére megvalósulhat a teljes Kaposvár–M7 összeköttetés.

Helyi és mellékúti fejlesztések

Bicskei elkerülő (Tatai út–Csákvári út összekötő) – 2022. december 2-án megnyitották a forgalomnak Bicskén az új összekötő utat, amely a Tatai utat köti össze a Csákvári úttal, tehermentesítve a város belterületét. Ez az út a Bicske vasútállomás intermodális fejlesztésének első ütemében épült meg. A projekt 2021 júniusában kezdődött és ütemterv szerint halad; az első ütem teljes befejezése 2023 októberére volt tervezve, de ennek részeként az elkerülő utat már 2022 végén átadták. A kivitelezést a V-Híd Zrt. végezte nettó 9,92 milliárd forintért. A beruházást az Európai Unió (Európai Regionális Fejlesztési Alap) és a magyar állam közösen finanszírozta. Az új út mellett P+R parkolók és körforgalmak épülnek a projekt keretében, mely komplex módon javítja majd Bicske közlekedését és fenntarthatóságát (pl. csapadékvíz-elvezetés és közműkiváltások is megvalósulnak a fejlesztés során).

Országos mellékúthálózat felújításai (Magyar Falu Program) – 2022-ben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rekord mennyiségű mellékúti rekonstrukciót hajtott végre. Mintegy 960 km hosszúságban, főként a mellékúthálózaton történt teljes körű burkolatfelújítás, összesen 185 milliárd Ft-ot meghaladó értékben. Ennek döntő többségét a hazai költségvetés fedezte (kiemelten a Magyar Falu Program támogatásai), kisebb részben uniós forrásokkal kiegészítve. Bár 2022 nyár végén az állami beruházások átmenetileg felfüggesztésre kerültek az újratervezés érdekében, a megkezdett útfelújításokat nem hagyták félbe – a még be nem fejezett szakaszokon 2023 tavaszán folytatódtak a munkák. A Magyar Közút saját gépláncainak bevonásával több mint 800 km mellékúton végeztek 1-2 rétegű aszfaltcserét 2022-ben, mintegy 340 ezer tonna aszfalt felhasználásával. Ezeknél a beavatkozásoknál arra is törekedtek, hogy ne csak az útpálya, hanem annak környezete is megújuljon – ahol lehetett, rendbe tették az útpadkát és árkokat is. A felújítások révén biztonságosabbá és komfortosabbá vált a közlekedés számos térségben, javítva a vidék elérhetőségét és a fenntartható úthálózat feltételeit.

Források: A fenti adatok hivatalos forrásokból származnak – többek között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleményeiből, a kormányzati és sajtóbeszámolókból. A konkrét projektek részleteit (kivitelezők, költségek, határidők stb.) a hivatkozások jelzik , melyek hitelesen támasztják alá a felsorolt információkat.

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Colas vállalat története és fejlődése

Colas egy francia központú út- és infrastruktúra-építő vállalat, melynek gyökerei az 1920-as évekre nyúlnak vissza. Az eredeti „Colas” termék (a név a “cold asphalt” rövidítése) 1924-ben jelent meg, egy hidegen felhordható bitumenemulzió, amely olcsóbb és rugalmasabb megoldást kínált útburkolásra . A vállalat hivatalosan 1929-ben jött létre a Shell olajvállalat és a Société Générale d’Entreprises együttműködésében...

A STRABAG miért több mint egy építőipari vállalat?

A STRABAG egy ausztriai székhelyű építőipari konszern, amelyet gyakran többnek tartanak egy hagyományos építőipari vállalatnál. Ennek oka, hogy a STRABAG nem csupán építési projekteket kivitelez, hanem technológiai újítóként és integrált szolgáltatóként működik az építőipar minden területén. A vállalat tevékenységei a teljes építési értékláncot lefedik, az ötlet megszületésétől és tervezéstől kezdve a kivitelezésen át egészen az...

Miért szeretik a fogyasztók a Baumit termékeit?

Baumit egy vezető európai építőanyag-márka, amely több mint 25 országban van jelen, és éves szinten több milliárd eurós árbevételt ér el. A vállalat rendkívül széles termékkínálattal rendelkezik – a vakolatoktól és hőszigetelő rendszerektől kezdve az esztricheken át a hidegburkolási anyagokig –, így szinte minden építési vagy felújítási igényre kínál megoldást. Baumit neve mára egybeforrt a...
Flowers breaking through asphalt

Miért fontos a régi és új beton összekötése?

Gondolj a régi és új beton összekötésére úgy, mint amikor a múlt tapasztalatait próbálod integrálni a jelenlegi életedbe. A két elem – a régi, már megkötött szerkezet és az új, friss beton – összeillesztése létfontosságú, hogy stabil, tartós és biztonságos rendszert alkossanak. Akárcsak az emberi lélekben a régi sérelmek és az új kezdetek összehangolása, itt...
Asphalt pavement urban road

Aszfaltozási költségek és árak alakulása Magyarországon

Átlagos aszfaltozási költség különböző projekttípusoknál Az aszfaltozás fajlagos költsége nagyban függ a projekt jellegétől, méretétől és az alkalmazott rétegrendtől. Általánosságban az aszfaltozás ára 5 000–20 000 Ft/m² között mozoghat. Néhány tipikus példa különböző felhasználási területekre: •Magánutak, kocsibeállók, udvarok: Kis területű, magáncélú aszfaltozás esetén a négyzetméterár jellemzően magasabb a kis mennyiség miatt. Egy egyszerű autóbeálló alapozás nélkül akár...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!