2022-ben épült aszfaltutak Magyarországon

Címszavak

2022-ben a gazdasági nehézségek ellenére is számos útfejlesztési projekt valósult meg Magyarországon. Új gyorsforgalmi útszakaszokat adtak át, fontos főúti elkerülőket építettek, és jelentős mennyiségű mellékúti felújítást végeztek. Az alábbiakban út típusonként összefoglaljuk a legfontosabb 2022-ben megvalósult aszfaltút-projekteket, kitérve a kivitelezőkre, költségekre, határidőkre, helyszínekre és egyéb releváns részletekre.

Gyorsforgalmi útszakaszok (autópályák és autóutak)

M4 gyorsforgalmi út (Abony–Törökszentmiklós) – 2022 februárjában átadták a 27 km hosszú, 2×2 sávos M4-es autóút új szakaszát, amely Abonytól Törökszentmiklósig vezet, tehermentesítve Szolnok átmenő forgalmát. A beruházást az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. valósította meg, a kivitelezést a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. végezte nettó 125,3 milliárd forintért. Az építkezés 2019 nyarán indult, és 2022 elejére ütemterv szerint befejeződött. A projekt hazai forrásból valósult meg, és a szakaszon több új műtárgy épült (pl. hidak a Zagyva és Tisza folyók felett), jelentősen javítva a közlekedés biztonságát és gyorsaságát Jász-Nagykun-Szolnok megyében.

M76 autóút (Balatonszentgyörgy–Fenékpuszta) – 2022 márciusában forgalomba helyezték az M76 gyorsforgalmi út újabb, 2,95 km hosszú szakaszát Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta között. A fejlesztés a NIF Zrt. beruházásában, hazai költségvetési forrásból valósult meg; a kivitelezést a STRABAG R76 Konzorcium végezte nettó 17,3 milliárd forint értékben. A projekt keretében 6 új felüljáró épült (többek között két híd a Zala folyó fölött), és kiépítettek 4 vidraátjárót is a vadon élő állatok biztonságos közlekedésére. A most átadott szakasz az M7 autópályától Fenékpusztáig tartó nyomvonal második üteme – az első, 5,6 km-es ütemet már 2020-ban átadták –, és ezzel közelebb került Zalaegerszeg bekötése a gyorsforgalmi hálózatba. (A folytatásban a Fenékpuszta–Sármellék 11 km-es és a Sármellék–Zalaegerszeg 23,6 km-es szakaszok kivitelezése 2022 végén előkészítés alatt állt.)

Főúti fejlesztések és elkerülő utak

Jászberény elkerülő út (32-es és 31-es főút összekötése) – 2022 augusztusában átadták a Jászberényt nyugatról elkerülő utat, amely egy hosszú ideje várt beruházás volt a térségben. A 4,5 km hosszú, 2×1 sávos új nyomvonal a 32. sz. főutat köti össze a 31. sz. főúttal, egy 25 m sugarú körforgalmú csomóponttal csatlakozva a meglévő úthálózathoz. A kivitelezést a Colas Út Zrt. és a HE-DO Kft. konzorciuma végezte nettó 4,95 milliárd forintért. A projekt az Európai Unió és a magyar állam társfinanszírozásában valósult meg. Az építkezés ütemterv szerint zajlott, és a megvalósult elkerülőnek köszönhetően Jászberény belvárosa mentesül az átmenő nehézgépjármű-forgalomtól; csökken a zaj- és légszennyezés, valamint a baleseti kockázat a térségben.

67-es főút Kaposfüred elkerülő szakasza – 2022. december 19-én átadták a 67-es út Kaposfüredet elkerülő, 3,1 km hosszú 2×2 sávos szakaszát. Ezzel újabb lépés valósult meg Kaposvár gyorsforgalmi bekötésében, hiszen a megyeszékhely és az M7-es autópálya közötti útból már csak egy ~10 km-es szakasz hiányzik a Balaton közelében. A kaposfüredi új nyomvonal kivitelezője a Duna Aszfalt Zrt. volt, és a munka a határidő előtt befejeződött. A beruházás költsége mintegy 8 milliárd forint volt , finanszírozása teljes egészében magyar állami forrásból történt. Az új útszakasz jelentősen javítja Kaposvár elérhetőségét, a korábbi években már megépült 33 km-es gyorsúti rész (Somogyaszaló és Somogybabod között) folytatásaként. A beruházó NIF Zrt. tájékoztatása szerint a Balatonig hátralévő utolsó szakasz építése is jól haladt, így várhatóan a tervezett 2024-es határidő előtt, már 2023 végére megvalósulhat a teljes Kaposvár–M7 összeköttetés.

Helyi és mellékúti fejlesztések

Bicskei elkerülő (Tatai út–Csákvári út összekötő) – 2022. december 2-án megnyitották a forgalomnak Bicskén az új összekötő utat, amely a Tatai utat köti össze a Csákvári úttal, tehermentesítve a város belterületét. Ez az út a Bicske vasútállomás intermodális fejlesztésének első ütemében épült meg. A projekt 2021 júniusában kezdődött és ütemterv szerint halad; az első ütem teljes befejezése 2023 októberére volt tervezve, de ennek részeként az elkerülő utat már 2022 végén átadták. A kivitelezést a V-Híd Zrt. végezte nettó 9,92 milliárd forintért. A beruházást az Európai Unió (Európai Regionális Fejlesztési Alap) és a magyar állam közösen finanszírozta. Az új út mellett P+R parkolók és körforgalmak épülnek a projekt keretében, mely komplex módon javítja majd Bicske közlekedését és fenntarthatóságát (pl. csapadékvíz-elvezetés és közműkiváltások is megvalósulnak a fejlesztés során).

Országos mellékúthálózat felújításai (Magyar Falu Program) – 2022-ben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rekord mennyiségű mellékúti rekonstrukciót hajtott végre. Mintegy 960 km hosszúságban, főként a mellékúthálózaton történt teljes körű burkolatfelújítás, összesen 185 milliárd Ft-ot meghaladó értékben. Ennek döntő többségét a hazai költségvetés fedezte (kiemelten a Magyar Falu Program támogatásai), kisebb részben uniós forrásokkal kiegészítve. Bár 2022 nyár végén az állami beruházások átmenetileg felfüggesztésre kerültek az újratervezés érdekében, a megkezdett útfelújításokat nem hagyták félbe – a még be nem fejezett szakaszokon 2023 tavaszán folytatódtak a munkák. A Magyar Közút saját gépláncainak bevonásával több mint 800 km mellékúton végeztek 1-2 rétegű aszfaltcserét 2022-ben, mintegy 340 ezer tonna aszfalt felhasználásával. Ezeknél a beavatkozásoknál arra is törekedtek, hogy ne csak az útpálya, hanem annak környezete is megújuljon – ahol lehetett, rendbe tették az útpadkát és árkokat is. A felújítások révén biztonságosabbá és komfortosabbá vált a közlekedés számos térségben, javítva a vidék elérhetőségét és a fenntartható úthálózat feltételeit.

Források: A fenti adatok hivatalos forrásokból származnak – többek között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleményeiből, a kormányzati és sajtóbeszámolókból. A konkrét projektek részleteit (kivitelezők, költségek, határidők stb.) a hivatkozások jelzik , melyek hitelesen támasztják alá a felsorolt információkat.

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Borjomi, Samtskhe-Javakheti, Georgia. Russian Old Rusty Car Seda

1980-as évek – A gyorsforgalmi hálózat beindulása

A 1980-as években felgyorsult Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat építése. Ekkor elsősorban az autópályák bővültek, miközben a főúthálózat is fokozatosan korszerűsödött. A fejlesztések az állami ötéves tervek részeként zajlottak, kiemelt cél volt Budapest összekötése a főbb régiókkal. Az évtized végére mintegy 200 km autópálya állt forgalomban. • Autópálya-építések: Az M1-es autópálya a fővárostól nyugati irányban bővült:...
Black asphalt texture, Surface grunge rough of asphalt

Új aszfaltutak Magyarországon 2020-ban

2020-ban számos jelentős közúti (aszfalt) beruházás fejeződött be Magyarországon. Az alábbiakban projektenként összefoglaljuk a legfontosabb adatokat – az út típusát, a kivitelezőt, költségeket, határidőket, helyszíneket és egyéb releváns részleteket – hivatalos források alapján. M25 autóút (Eger – M3 összeköttetés) • Típus: 2×2 sávos autóút (gyorsforgalmi út), amely közvetlen kapcsolatot teremt Eger és az M3 autópálya...
asphalt road texture background black

2021-ben megépült aszfaltutak Magyarországon

2021 folyamán több jelentős közúti fejlesztés valósult meg Magyarországon. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb új vagy kibővített aszfaltutakat – az autópályáktól és autóutaktól a főúti elkerülőkig – a kért szempontok szerint (út típusa, kivitelező, költségek, határidők, helyszín, finanszírozás és egyéb részletek). M30 autópálya (Miskolc–Tornyosnémeti) Típus: 2×2 sávos autópálya (130 km/h tervezett sebesség), leállósávval, fizikai elválasztással....
Road roller compacting asphalt

2022-ben épült aszfaltutak Magyarországon

2022-ben a gazdasági nehézségek ellenére is számos útfejlesztési projekt valósult meg Magyarországon. Új gyorsforgalmi útszakaszokat adtak át, fontos főúti elkerülőket építettek, és jelentős mennyiségű mellékúti felújítást végeztek. Az alábbiakban út típusonként összefoglaljuk a legfontosabb 2022-ben megvalósult aszfaltút-projekteket, kitérve a kivitelezőkre, költségekre, határidőkre, helyszínekre és egyéb releváns részletekre. Gyorsforgalmi útszakaszok (autópályák és autóutak) • M4 gyorsforgalmi...
Road roller compacting asphalt

2024-ben épült aszfaltutak Magyarországon

2024 folyamán több jelentős közúti fejlesztés készült el Magyarországon. Ezek között új autópálya- és autóút-szakaszok, valamint fontos főúti elkerülő utak is vannak. Az alábbiakban projektenként összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat – úttípus, kivitelező, költségek, határidők, helyszín és egyéb lényeges részletek – hivatalos források alapján. M6 autópálya (Bóly–Ivándárda közötti szakasz) Típus: Autópálya (M6) – a dél-dunántúli M6...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!