Aszfalt újrahasznosítása: Fenntartható lehetőség

Címszavak

Az aszfaltbeton újrahasznosítható anyag, amelyet helyben és aszfalt üzemekben is visszanyerhetünk és újrahasználhatunk. Az aszfaltbeton leggyakoribb újrahasznosított összetevője a visszanyert aszfaltburkolat (RAP). A RAP-t nagyobb arányban hasznosítják újra, mint bármely más anyagot az Egyesült Államokban. Az aszfaltbeton keverékek szintén tartalmazhatnak visszanyert aszfaltcserepeket (RAS). A kutatások kimutatták, hogy a RAP és a RAS akár 100%-ban is helyettesítheti a szükséges új kőzetrészecskét és aszfalt kötőanyagot egy keverékben, de ez az arány általában alacsonyabb a szabályozási követelmények és a teljesítménybeli aggodalmak miatt. 2019-ben az Egyesült Államokban előállított új aszfaltburkolat keverékek átlagosan 21,1% RAP-t és 0,2% RAS-t tartalmaztak.

Az újrahasznosítás módszerei között szerepel, hogy az újrahasznosított aszfalt összetevőket visszanyerhetik és egy aszfalt üzembe szállíthatják feldolgozásra és felhasználásra új burkolatokban, vagy az egész újrahasznosítási folyamat a helyszínen zajlik. Míg a helyszíni újrahasznosítás tipikusan az utakon történik, és kizárólag a RAP-ra vonatkozik, az aszfalt üzemekben történő újrahasznosítás használhat RAP-t, RAS-t, vagy mindkettőt. 2019-ben becslések szerint 97,0 millió tonna RAP-t és 1,1 millió tonna RAS-t fogadtak el aszfalt üzemek az Egyesült Államokban.

A RAP-t általában az üzemek fogadják be, miután a helyszínen megmunkálták, de a burkolatot nagyobb részletekben is kiszakíthatják és az üzemben apríthatják. A RAP maradványait tipikusan raktározzák az üzemekben, mielőtt beépítik őket az új aszfalt keverékekbe.

A RAS-t aszfalt üzemekben gyártási hulladékként fogadhatják be közvetlenül a cserépgyárakból, vagy fogyasztási hulladékként a szolgáltatási élettartamuk végén.

A helyszínen történő újrahasznosítási módszerek lehetővé teszik az utak felújítását az adott burkolat visszanyerésével, újrakeverésével és helyszíni aszfaltozásával. A helyszínen alkalmazott újrahasznosítási technikák közé tartozik a rubblizálás, a forró helyszíni újrahasznosítás, a hideg helyszíni újrahasznosítás és a teljes mélységű rekultiváció.

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Road roller compacting asphalt

2022-ben épült aszfaltutak Magyarországon

2022-ben a gazdasági nehézségek ellenére is számos útfejlesztési projekt valósult meg Magyarországon. Új gyorsforgalmi útszakaszokat adtak át, fontos főúti elkerülőket építettek, és jelentős mennyiségű mellékúti felújítást végeztek. Az alábbiakban út típusonként összefoglaljuk a legfontosabb 2022-ben megvalósult aszfaltút-projekteket, kitérve a kivitelezőkre, költségekre, határidőkre, helyszínekre és egyéb releváns részletekre. Gyorsforgalmi útszakaszok (autópályák és autóutak) • M4 gyorsforgalmi...
Road roller compacting asphalt

2024-ben épült aszfaltutak Magyarországon

2024 folyamán több jelentős közúti fejlesztés készült el Magyarországon. Ezek között új autópálya- és autóút-szakaszok, valamint fontos főúti elkerülő utak is vannak. Az alábbiakban projektenként összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat – úttípus, kivitelező, költségek, határidők, helyszín és egyéb lényeges részletek – hivatalos források alapján. M6 autópálya (Bóly–Ivándárda közötti szakasz) Típus: Autópálya (M6) – a dél-dunántúli M6...
Repair of roads on the street, asphalt close-up

2023-ban épült aszfaltutak Magyarországon

Gyorsforgalmi úthálózat fejlesztései 2023-ban M83 Győr–Pápa gyorsforgalmi út (83-as főút új nyomvonala) • Út típusa: kétszer kétsávos, fizikai elválasztású gyorsforgalmi főút (M83 autóút). Az úton 110 km/h sebesség a megengedett. • Kivitelező: a projektet két szakaszra bontva valósították meg. A Pápa–Tét-dél csomópont közötti 18,4 km-es szakaszt a Duna Aszfalt Zrt. építette (az EuroAszfalt Kft. alvállalkozásával),...
Workers laid paving slabs. Two workers lay paving slabs.

A térkövezés nemcsak praktikus megoldás

Biztosan észrevetted, milyen látványos és rendezett tud lenni egy udvar vagy járda, ha igényesen lerakott térkő fedi a felületet. A térkövezés már régóta népszerű megoldás magánházaknál, közterületeken és ipari létesítményeknél is, mert funkcionális és esztétikai szempontból egyszerre nyújt előnyöket. Ha azon gondolkodsz, hogyan lehet minőségi és időtálló térköves burkolatot kialakítani, netán érdekel, milyen fejlődési ívet...
New asphalt texture with white dashed line

Az aszfaltozás – történet, technológia, összetétel és fenntarthatóság

Az aszfaltozás a közúti infrastruktúra egyik alapvető építési folyamata, amelynek során az utakat és más felületeket aszfaltkeverékkel burkolják. Az aszfalt olyan anyag, amely kőolajszármazék bitument (kötőanyag) és különféle adalékokat – zúzott követ, homokot, ásványi port – tartalmaz (Aszfalt – Wikipédia). Az aszfaltburkolatok rugalmasságuk és tartósságuk miatt világszerte elterjedtek: becslések szerint az Egyesült Államok burkolt útjainak...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!