Felületzárás útépítésnél

Címszavak

Amikor utakról beszélünk, valószínűleg a legtöbben azonnal az aszfaltburkolatot képzeljük el. Ám az aszfalt csak az egyik része ennek a bonyolult, ámde rendkívül fontos műszaki folyamatnak, amit útépítésnek hívunk. A jó út tartóssága, biztonságos használata, és hosszú élettartama szorosan összefügg a helyes felületkezelési technikákkal, köztük a felületzárással.

Mi a Felületzárás?

A felületzárás olyan technológiai folyamat, amit új aszfaltburkolatú utak építése és meglévő utak karbantartása során is alkalmaznak. A karbantartási célú felhasználás esetén a felületzárás leginkább akkor javasolt, amikor az útromlás folyamatának kezdeti szakaszában járunk. Kisebb repedések megjelenése, a felső aszfaltréteg érdességének csökkenése vagy felületkopás esetén a felületzárás hatékony megoldást kínál.

Hogyan Történik a Felületzárás?

A felületzárás folyamata két lényeges mozzanatból áll: bitumenemulzió-permetezésből és kőszórást. Az átlagosan 1 kg/m2 emulziót gépi permetezéssel viszik fel az útfelületre, majd szűkfrakciójú, 2/4-es vagy 4/8-as zúzalékkal szórják meg 8-12 kg/m2 mennyiségben. Ezt a folyamatot egymás után kétszer ismételjük meg.

Az emulzió egyrészt beszivárog az aszfalt szerkezetébe, erősíti a kötést, másrészt a kisebb repedések kitöltésével növeli a burkolat vízzáró képességét. A zúzalékolás jelentősen javítja az útfelület érdességét, ezzel pedig nagyobb tapadást biztosít a járműveknek, illetve megelőzi a későbbi úthibák kialakulását.

Mire Érdemes Figyelni?

A felületzárási technológia alkalmazása nem minden esetben jelent szakmailag korrekt megoldást. Erősen kátyúsodott, porló aszfaltburkolatoknál valószínűleg új kopóréteget kell már készíteni. A kivitelezőnek gondosan meg kell ítélnie, hogy a felületzárás az adott útfelület felújítása esetén a legmegfelelőbb-e.

Mennyibe Kerül?

A felületzárás 2022-ben általában 1000 – 1500 Ft/m2 közötti árakon kínálták, és 1-2 év garanciát vállalnak rá. Hosszú évekkel képes növelni az útburkolat élettartamát és esztétikailag is sokat javít rajta. De mielőtt döntenénk, mindig vegyük figyelembe az adott útfelület állapotát és igényeit.

A jó út nem csak az aszfaltból és a betonból áll. A felületkezelés, és különösen a felületzárás, létfontosságú része az útépítésnek, és a jó útépítési gyakorlatnak. Az utak karbantartása és megfelelő fenntartása hozzájárul közlekedésünk biz

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Colas vállalat története és fejlődése

Colas egy francia központú út- és infrastruktúra-építő vállalat, melynek gyökerei az 1920-as évekre nyúlnak vissza. Az eredeti „Colas” termék (a név a “cold asphalt” rövidítése) 1924-ben jelent meg, egy hidegen felhordható bitumenemulzió, amely olcsóbb és rugalmasabb megoldást kínált útburkolásra . A vállalat hivatalosan 1929-ben jött létre a Shell olajvállalat és a Société Générale d’Entreprises együttműködésében...

A STRABAG miért több mint egy építőipari vállalat?

A STRABAG egy ausztriai székhelyű építőipari konszern, amelyet gyakran többnek tartanak egy hagyományos építőipari vállalatnál. Ennek oka, hogy a STRABAG nem csupán építési projekteket kivitelez, hanem technológiai újítóként és integrált szolgáltatóként működik az építőipar minden területén. A vállalat tevékenységei a teljes építési értékláncot lefedik, az ötlet megszületésétől és tervezéstől kezdve a kivitelezésen át egészen az...

Miért szeretik a fogyasztók a Baumit termékeit?

Baumit egy vezető európai építőanyag-márka, amely több mint 25 országban van jelen, és éves szinten több milliárd eurós árbevételt ér el. A vállalat rendkívül széles termékkínálattal rendelkezik – a vakolatoktól és hőszigetelő rendszerektől kezdve az esztricheken át a hidegburkolási anyagokig –, így szinte minden építési vagy felújítási igényre kínál megoldást. Baumit neve mára egybeforrt a...
Flowers breaking through asphalt

Miért fontos a régi és új beton összekötése?

Gondolj a régi és új beton összekötésére úgy, mint amikor a múlt tapasztalatait próbálod integrálni a jelenlegi életedbe. A két elem – a régi, már megkötött szerkezet és az új, friss beton – összeillesztése létfontosságú, hogy stabil, tartós és biztonságos rendszert alkossanak. Akárcsak az emberi lélekben a régi sérelmek és az új kezdetek összehangolása, itt...
Asphalt pavement urban road

Aszfaltozási költségek és árak alakulása Magyarországon

Átlagos aszfaltozási költség különböző projekttípusoknál Az aszfaltozás fajlagos költsége nagyban függ a projekt jellegétől, méretétől és az alkalmazott rétegrendtől. Általánosságban az aszfaltozás ára 5 000–20 000 Ft/m² között mozoghat. Néhány tipikus példa különböző felhasználási területekre: •Magánutak, kocsibeállók, udvarok: Kis területű, magáncélú aszfaltozás esetén a négyzetméterár jellemzően magasabb a kis mennyiség miatt. Egy egyszerű autóbeálló alapozás nélkül akár...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!