Új aszfaltutak Magyarországon 2020-ban

Címszavak

2020-ban számos jelentős közúti (aszfalt) beruházás fejeződött be Magyarországon. Az alábbiakban projektenként összefoglaljuk a legfontosabb adatokat – az út típusát, a kivitelezőt, költségeket, határidőket, helyszíneket és egyéb releváns részleteket – hivatalos források alapján.

M25 autóút (Eger – M3 összeköttetés)

Típus: 2×2 sávos autóút (gyorsforgalmi út), amely közvetlen kapcsolatot teremt Eger és az M3 autópálya között.

Kivitelező: A beruházást a Colas Út Zrt., a HE-DO Kft. és a KM Építő Kft. konzorciuma építette.

Hossz és költség: Két ütemben valósult meg, összesen ~19 km hosszban, mintegy 50 milliárd forint összköltséggel. (Ebből kb. 47 milliárd forint finanszírozása fele részben uniós, fele részben hazai forrásból történt.)

Határidők: A déli, 14,5 km-es szakasz 2020. július 20-án készült el, ekkor adták át a teljes M25-öst a forgalomnak. A korábban megépült, ~4 km-es északi (Andornaktályát elkerülő) szakaszt már 2018 végén átadták.

Helyszín: Heves megye, Eger térsége – az út az M3 autópálya füzesabonyi csomópontjától vezet Eger déli határáig. Az új gyorsút tehermentesítette a 25-ös főút érintett településeit (pl. Andornaktálya, Maklár).

Egyéb: Az M25 autóút megépülésével Eger is bekapcsolódott a gyorsforgalmi hálózatba. Az utazási idő Eger és Budapest között ~10-20 perccel csökkent. 2021-től az út díjkötelessé vált személyautóknak is (e-matrica szükséges).

M4 autópálya – M0-tól Abonyig (Pest megyei szakaszok)

Típus: 2×2 sávos gyorsforgalmi út (autóút besorolás, 110 km/h tervezési sebességgel), leállósáv nélkül , amely az M0 körgyűrűtől indul és a 4-es főutat váltja ki Abonyig.

Kivitelező: Az Üllő–Albertirsa 30 km-es szakaszt a Duna Aszfalt Kft. (22 km) és az EuroAszfalt Kft. (8 km) építette, nettó 52 milliárd Ft értékben. A Albertirsa–Cegléd közötti 14,4 km-es szakasz korábban (2018-ban) készült el, nettó 20,5 milliárd Ft költséggel. A Cegléd–Abony közötti utolsó ~11 km 2020 nyarára készült el.

Költségek: A Budapest (M0) és Cegléd közötti 45 km-es egybefüggő út fejlesztése összesen ~72 milliárd Ft-ba került (ebben az Üllő–Albertirsa szakasz 52,14 Mrd, az Albertirsa–Cegléd szakasz 20,5 Mrd). Az Abonyig tartó utolsó rész ehhez további kb. 11 km-t tett hozzá. A finanszírozás döntően hazai forrásból történt (a Pest megyei szakaszok nem uniós támogatásból épültek).

Határidők: Az Üllő–Albertirsa szakaszt 2020. február 7-én adták át a forgalomnak. Ezzel az M4-es négysávos út Ceglédig vált járhatóvá az autósok számára. 2020 nyarára elkészült a Cegléd–Abony szakasz is, teljessé téve az M4-est Abonyig.

Helyszín: Pest megyében Üllőtől (M0 közelétől) Cegléd érintésével Abonyig épült ki az új autóút, amely elkerüli Monor, Monorierdő, Pilis, Albertirsa településeket , jelentősen tehermentesítve a 4-es főút forgalmát.

Egyéb: Az új M4-es szakaszok növelték a közlekedésbiztonságot és csökkentették a menetidőt a Budapest–Szolnok/Abony irányban. A beruházás során pihenőhely is épült (Gerje-Pilis pihenő) Pilis térségében , továbbá több különszintű csomópont (Üllőnél lámpás kereszteződést váltott ki különszintű csomópont) és számos műtárgy létesült.

M4 autópálya – Berettyóújfalu–Nagykereki (országhatár)

Típus: 2×2 sávos autópálya leállósávval (130 km/h sebességű), amely eléri a magyar–román határt Erdély irányában. Ez Magyarország második autópálya-kapcsolata Románia felé (az M43 után).

Hossz: ~29,5 km hosszú új pályaszakasz Berettyóújfalu és Nagykereki között. (Egyes források 26,5 km-t említenek a határig, a különböző mérési módok miatt.)

Kivitelező: A NIF Zrt. beruházását a Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft. és az A-Híd Zrt. végezte (konzorciumban). A tervezést a Tura-Terv Kft. és az Uvaterv Kft., a műszaki ellenőrzést a Főber-Viköti konzorcium látta el.

Költség: A projekt nettó 91,2 millió euró (kb. 28,95–31 Mrd Ft) kivitelezési értékű volt. A finanszírozás nagy része uniós forrás: a teljes költség ~85%–át az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) állta, a maradékot a magyar és szlovák állam biztosította. (Az EU kohéziós alapjából max. 265 millió euró, ~95 Mrd Ft keret jutott erre a szakaszra.)

Határidők: 2020. szeptember 4-én ünnepélyesen átadták a forgalomnak az autópálya új szakaszát és az új határátkelőt. A kivitelezés ~2,5 év alatt valósult meg, tartva az ütemtervet – a tervezett átadás 2020 nyár végére szólt , és ezt sikerült is teljesíteni.

Helyszín: Hajdú-Bihar megye keleti része – Berettyóújfalu térségétől Nagykerekiig, valamint a határ túloldalán a román A3 autópálya Bors/Nagyvárad felé vezető 5 km-es szakaszáig. A projekt részeként megépült a Nagykereki–Bors II. számú autópálya-határátkelő is.

Egyéb: Az új autópálya-szakaszon 20 felüljáró/híd épült, továbbá 2 új csomópont (Gáborjánnál és Nagykerekinél), pihenőhelyek és védőkerítések létesültek. A beruházás jelentősen javítja a Debrecen–Nagyvárad, sőt Budapest–Nagyvárad közötti összeköttetést , és tehermentesíti a korábbi határátkelőket (átlagosan 41 km-ről 37 km-re csökkentve a határátkelők távolságát a térségben).

M85 autóút (Csorna–Sopron gyorsforgalmi kapcsolat)

Típus: 2×2 sávos autóút (gyorsforgalmi út) fizikai elválasztással, leállósáv nélkül, 24,6 m koronaszélességgel. Tervezési sebesség: 110 km/h. Az M85 Sopron első autóúti kapcsolatát teremti meg, négysávosra bővítve a korábbi főutakat.

Hossz: 51 km – a Csorna-nyugat csomóponttól Sopron-kelet csomópontig tartó új szakasz. (A folytatás az osztrák határig 2024-ben készült el, de 2020-ban Sopronig épült meg.)

Kivitelező: A munkát három szakaszra bontva több cég végezte a NIF megbízásából :

Csorna-nyugat – Fertőendréd között: STRABAG Építő Kft., STRABAG AG és Belfry PE Kft. (STR–B M85 Konzorcium) ;

Fertőendréd – Nagylózs között: EuroAszfalt Kft., SWIETELSKY Magyarország Kft., Betonútépítő Zrt. (közös ajánlattevők) ;

Nagylózs – Sopron-kelet között: Dömper Kft. és Subterra-Raab Kft. (DS Konzorcium).

Költség: A teljes projekt kivitelezési költsége nettó 153,2 milliárd Ft, melyet hazai költségvetési forrásból finanszíroztak. (Uniós támogatást erre a szakaszra nem vettek igénybe.)

Határidők: A gyorsforgalmi út új szakaszát 2020. december 16-án helyezték forgalomba , így Sopron 2017 után 3 évvel csatlakozhatott a négysávos úthálózathoz. A projekt az eredeti ütemtervnek megfelelően, az év vége előtt elkészült.

Helyszín: Győr-Moson-Sopron megyében, Csorna térségétől Kapuvár és Fertőszentmiklós érintésével Sopron keleti határáig épült ki az M85 autóút. Útközben 5 új különszintű csomópont jött létre (Kapuvár, Fertőendréd, Fertőszentmiklós, Nagycenk, Sopron-kelet). A csomópontoknál 10 kisebb körforgalmú leágazás és további 5 önálló körforgalom segíti a forgalmat.

Egyéb: A beruházás keretében 21 felüljáró és 19 aluljáró épült, köztük több vadátjáró (kettő olyan aluljáró is, amely egyszerre íveli át az autóutat és a GYSEV vasútvonalat). Kialakítottak egy új komplex pihenőhelyet Babótnál, illetve egyszerű pihenőket Fertőszentmiklósnál és Kópházánál (utóbbin tengelysúlymérő állomással). Az új M85-tel 30 percre csökkent a Sopron–Csorna szakasz menetideje (Győr–Sopron kb. 45 perc), és 17 települést mentesít az átmenő forgalomtól , jelentősen javítva a környék életminőségét.

M44 gyorsforgalmi út – Kondoros–Békéscsaba szakasz

Típus: 2×2 sávos gyorsforgalmi út (autóút), autópálya jellegű csomópontokkal, 110 km/h tervezési sebességgel. Az M44 Békéscsaba irányú továbbvezetése (nincs leállósáv, mint az autóútnál általában).

Hossz: 17,6 km – Kondoros és Békéscsaba között. Ez az M44 középső szakasza, amely 2020-ban készült el (a nyugati Tiszakürt–Kondoros rész 2019-ben, a hiányzó Kecskemét–Tiszakürt pedig tervezés alatt áll).

Kivitelező: Duna Aszfalt Zrt. – a teljes szakasz kivitelezését a Duna Aszfalt végezte a NIF Zrt. beruházásában. A főpályán három különszintű keresztezéshez tartozó műtárgy is épült (felüljárók).

Költség: A fejlesztés mintegy 41,4 milliárd forintból valósult meg , teljes egészében hazai költségvetési forrásból. Ebbe beleértendő egy 556 m hosszú Tisza-híd megépítése is a korábbi (2019-ben átadott) szakaszon, ami a beruházás egyik legnagyobb műtárgya.

Határidők: Az építkezés 2018 februárjában indult, a tervezett átadási határidő 2021 eleje volt, de a munkák jól haladtak. 2020 december közepén, mintegy másfél hónappal korábban átadták a forgalomnak a szakaszt. (Már 2019 októberében elkészült az első 1,5 km Békéscsaba felől – ideiglenesen megnyitva – így a projekt átadásáig is haladt a forgalom az új nyomvonalon.)

Helyszín: Békés megye – a szakasz Kondorosnál kapcsolódik a korábban megépült M44-hez, és Békéscsaba előtt ér véget (ott egyelőre a 44-es főútra tereli vissza a forgalmat). A projekt révén Békéscsaba (Békés vármegye székhelye) is bekapcsolódik a gyorsforgalmi hálózatba.

Egyéb: A gyorsforgalmi út átadása ~25 perccel csökkenti a Budapest–Békéscsaba menetidőt (az M5/M44 útvonalon) , és biztonságosabbá teszi a közlekedést a térségben. A szakaszon új pihenőhelyek és csomópontok is létesültek, illetve a projekt részeként zajvédő falakat és vadátjárókat alakítottak ki a környezet védelme érdekében.

M76 autóút – első szakasz (M7 – Balatonszentgyörgy)

Típus: 2×2 sávos gyorsforgalmi út (autóút) 110 km/h sebességgel, középen szalagkorláttal. Az M76 a tervek szerint Zalaegerszeget köti majd össze az M7 autópályával, okosút funkciókkal (önvezető járműves tesztkörnyezet) a későbbi ütemekben.

Hossz: ~5,6 km – az M7 holládi csomópontjától Balatonszentgyörgyig tartó új szakasz. (Ez a nyugati kezdő szakasz; a teljes M76 útvonal ~45-50 km lesz Zalaegerszegig, több ütemben építve.)

Kivitelező: Strabag csoport – az M76 autóút Balatonszentgyörgy–M7 közötti (ún. keleti) szakaszát a Strabag Építőipari Zrt. kivitelezte, a NIF Zrt. beruházásában. A tervezést az UVATERV végezte.

Költség: A projekt megvalósítása ~22 milliárd forintba került. (Ezt hazai forrásból finanszírozták. A magas fajlagos költség részben a komplex csomópontok és műtárgyak építésének köszönhető.)

Határidő: 2020. október 22-én adták át a forgalomnak az első M76-os útszakaszt. Az építés 2018 januárjában indult , így ~2 év alatt készült el. A következő, Fenékpusztáig tartó 2,9 km-es ütem 2022 márciusában valósult meg.

Helyszín: Zala vármegye keleti széle – a Balaton délnyugati csücskénél, Balatonszentgyörgy térségében ágazik ki az M7 autópályából (Holládnál), és csatlakozik a 76-os főútba Balatonszentgyörgynél. A további ütemek nyomvonala Kehidakustány érintésével Zalaegerszegig fog vezetni.

Egyéb: A megépült szakasz tartalmaz egy új körforgalmú csomópontot az M7 holládi leágazásánál, gyalogos-kerékpáros átvezetéssel, valamint egy különszintű csomópontot Balatonszentgyörgynél. Két vadátjárót és egy nagy vasúti-közúti keresztezést is kialakítottak (egy komplex felüljáró a MÁV Nagykanizsa–Budapest és Tapolca–Ukk vasútvonal, a 76-os főút és egy kerékpárút felett). Az M76 első ütemének átadásával Keszthely térségének elérhetősége javult, a 76-os főút települései pedig fellélegezhetnek az átmenő forgalom csökkenésével.

Komárom–Komárno (Monostori) Duna-híd és kapcsolódó út

Típus: új Duna-híd és a hozzá kapcsolódó útszakasz, amely két főút (a 1. sz. főút magyar oldalon és az I/63 sz. főút szlovák oldalon) összeköttetését valósítja meg. A híd 2×1 forgalmi sávos, egy ferdekábeles szerkezetű acélhíd, gyalog- és kerékpárúttal kiegészítve.

Hossz: Az új híd teljes hossza ~600 m, a teljes új útszakasz (felvezető utakkal) 2,4 km. Ebből a magyar oldali bekötőút ~1,16 km, a szlovák oldali ~0,65 km. A híd a korábbi komáromi Erzsébet-hídtól 2,8 km-re nyugatra, a vasúti hídtól 170 m-re épült fel.

Kivitelező: H-M Dunahíd Konzorcium – a Hídépítő Zrt. és a Mészáros és Mészáros Kft. alkotta konzorcium építette a hidat. A projektben magyar részről a NIF Zrt., szlovák részről az SSC (Szlovák Közútkezelő) volt a beruházó.

Költség: A kivitelezés nettó 91,2 millió euró volt , ami ~30-31 milliárd Ft. A beruházás költségének ~85%-át az EU CEF alapja finanszírozta, a fennmaradó részt a magyar és szlovák állam adta.

Határidő: Az alapkőletétel 2017 októberében történt, a híd szerkezetét 2019 végére összeérlelték, és 2020. szeptember 17-én hivatalosan átadták a Monostori hidat a forgalomnak. A kivitelezés kevesebb mint 3 év alatt valósult meg, ami nagy sikernek számít egy ilyen méretű műtárgynál.

Helyszín: Komárom (Magyarország) és Révkomárom (Komárno, Szlovákia) között, a Duna 1770,5 folyamkilométerénél. Az új átkelő a korábbi belvárosi Erzsébet hidat tehermentesíti, mivel a tranzitforgalmat a városon kívül vezeti át a folyón.

Egyéb: Az új hídnak köszönhetően kb. 60 km-es kerülőt spórolhat meg a teherforgalom a térségben – már nem kell Pozsony vagy Budapest felé kerülniük a nehézjárműveknek. A Monostori híd Magyarország és Szlovákia közös tulajdona, üzemeltetését és karbantartását is közösen végzik. A híd látványos, egyetlen ferde pilonnal rendelkező dizájnja új jelképpé vált; a pilon 118 m magas, 48 elemből áll, 5200 tonna acélt tartalmaz. A híd egyik oldalán járda, a másikon kétirányú kerékpárút biztosít fenntartható közlekedési lehetőséget.

M0 déli szektor – autópálya-korszerűsítés (M1–M6 közötti szakasz)

Típus: meglévő autópálya-szakasz rekonstrukciója és bővítése. Az M0 autóút déli szektorának első ütemében a legrégebbi szakasz (M1–M6 között) kapott új burkolatot és kibővített kapacitást (3×3 sávosra bővítve a korábbi 2×2 sávot).

Kivitelező: Strabag – a kivitelezést a Strabag Általános Építő és Strabag AG végezte (a konzorcium 2018-ban kezdte a munkát).

Költség: A korszerűsítés költsége ~20 milliárd Ft nagyságrendű volt (a pontos összeg publikus forrásokban nem szerepelt). A finanszírozás 100% hazai forrásból történt.

Határidő: Az első ütem 2020 végére lezárult , így az M0 autóút déli részén az új 3 sávos pálya teljes értékűen üzemel. (A további ütemek – pl. Hárosi Duna-híd rekonstrukciója – 2021-ben folytatódtak.)

Helyszín: M0 autóút délnyugati szektora, nagyjából az M1 autópálya csomópontjától a 6-os főúti (M6) csomópontig terjedő ~11 km-es ív, érintve többek közt Diósd, Törökbálint térségét.

Egyéb: A felújítás során új zajvédő falakat építettek, megerősítették a pályaszerkezetet, és modern forgalomirányító rendszereket telepítettek. A bővítés nyomán nőtt az M0 áteresztőképessége, csökkentve a torlódásokat és az ezzel járó károsanyag-kibocsátást – ez fontos fenntarthatósági szempont a Budapestet elkerülő forgalom kezelésében.

Források: A fenti adatok az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményeiből, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. hivatalos tájékoztatásaiból, valamint sajtóhírekből (MTI, Infostart, Magyar Építők, Vezess, Magyar Közút) származnak. Minden információt hivatalos hivatkozással láttunk el.  (További részletek a linkeken.)

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Abstract bitumen flows in graffiti style on asphalt

Aszfalt vs. bitumen: Mi a különbség?

Az útépítés területén az aszfalt és a bitumen kifejezéseket gyakran összekeverik, pedig alapvetően eltérő anyagokról van szó, melyek különböző szerepet töltenek be a burkolatok készítése során. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy mi a különbség a két anyag között, és miként járulnak hozzá a tartós és sima útburkolatok kialakításához. Mi az a bitumen? A bitumen egy...
Young woman worker on the building site.

Az építőipar helyzete: útépítések mélyponton

Az idei KSH adatok alapján egyértelmű, hogy az építőipar teljesítménye hullámzó és hektikus. Az év első hónapjainak gyengébb eredményeit tavasszal egy kis fellendülés követte, ám az ágazat hamarosan ismét mélyrepülésbe került. A legutóbbi adatokból már sejthettük, hogy az új szerződések volumene nem mutat javulást, és az útépítések terén tapasztalható mélypont sem segít az ágazat kilábalásában....
Long asphalt road.

Aszfaltozás folyamata: Hogyan készül az út?

Az aszfaltozás az útépítés egyik legfontosabb fázisa, melynek eredményeképpen nyers földútból, illetve előkészített alapból sima, tartós és biztonságos útfelület alakul ki. Bár elsőre úgy tűnhet, hogy mindössze néhány réteg aszfaltot kell elteríteni és lehengerezni, valójában összetett folyamatról van szó, ami alapos tervezést és profi kivitelezést igényel. Ebben a cikkben végigvezetünk az aszfaltozás lépésein az előkészítéstől...
Asphalt Paving Street resurfacing. Fresh asphalt construction. Bad road

Aszfaltozni nem egyszerű: kihívások és megoldások

Az aszfaltozás már több mint húsz éve az életem része, és ez idő alatt számtalan út, parkoló, udvar vagy kocsibeálló burkolásában vettem részt. Minden egyes sima, egyenletes aszfaltfelület mögött rengeteg előkészület, gondos tervezés és odafigyelés áll. Ma azonban egyre több embertől hallom a kérdést: vajon kisebb területen – például egy otthoni kocsibeálló vagy egy udvar...
Asphalt road in forest

Aszfaltos tippek: Házi aszfaltozásra

Aszfaltosként több évtizedet töltöttem az útépítés és különböző burkolatok világában, és nem egyszer találkoztam olyanokkal, akik saját udvarukat vagy kocsibeállójukat szerették volna aszfaltozni. Bár a nagyobb projektekhez szinte mindig javasolható a professzionális szakemberek bevonása, kisebb, házilag is kezelhető felületeken – a megfelelő előkészítéssel és óvintézkedésekkel – valóban lehetséges saját kezűleg aszfaltozni. Ez a folyamat azonban...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!