Aszfaltozási költségek és árak alakulása Magyarországon

Címszavak

Átlagos aszfaltozási költség különböző projekttípusoknál

Az aszfaltozás fajlagos költsége nagyban függ a projekt jellegétől, méretétől és az alkalmazott rétegrendtől. Általánosságban az aszfaltozás ára 5 000–20 000 Ft/m² között mozoghat. Néhány tipikus példa különböző felhasználási területekre:

Magánutak, kocsibeállók, udvarok: Kis területű, magáncélú aszfaltozás esetén a négyzetméterár jellemzően magasabb a kis mennyiség miatt. Egy egyszerű autóbeálló alapozás nélkül akár 2 400 Ft/m²-től kivitelezhető, de alapozással együtt inkább 5 000 Ft/m²-től indul, bonyolultabb esetben pedig elérheti a 15 000–19 000 Ft/m² szintet. Gyakorlatban egy hengerelt aszfaltburkolat magánúton vagy udvarban ~7 000–9 000 Ft/m² (gépi bedolgozással), illetve ~6 800–8 500 Ft/m² (kézi bedolgozással) reális 2024-es ár. Kis területeknél az előkészítés arányaiban drágítja a kivitelezést, ezért az ilyen munkáknál akár 10 000 Ft/m² feletti költség is kijöhet.

Ipari területek, üzemi udvarok: Ipari létesítményeknél (gyártelepi utak, parkolók, kamionforgalomra tervezett udvarok) vastagabb aszfaltrétegre és erősebb alapra van szükség a nagy terhelés miatt. Ennek következtében a költség magasabb lehet. Kétrétegű (alap- és kopóréteg) aszfaltburkolat előkészített alapra Magyarországon kb. 10 000–12 000 Ft/m² nagyságrendű teljes költséget jelent (pl. ~4 870 Ft/m² az alapozás + ~6 000 Ft/m² a két aszfaltréteg). Az ipari területeken gyakran a felső értékekhez közelítő fajlagos költségekkel (akár 15 000–20 000 Ft/m²) kell számolni, különösen ha több rétegű aszfalt és nagy teherbírású alap szükséges. Ugyanakkor nagy összefüggő felület esetén a volumen miatt az egy m²-re jutó ár mérséklődhet.

Önkormányzati utak, közutak: Közúti projektekben (utcák, bekötőutak, települési utak) általában nagyobb területeket aszfaltoznak egyszerre, ezért a kopóréteg fajlagos költsége viszonylag alacsonyabb. Például egy 4 cm vastag hengerelt aszfalt kopóréteg gépi terítéssel kb. 4 600 Ft/m² + ÁFA (azaz ~5 840 Ft bruttó) áron kivitelezhető. Ez azonban csak az aszfalt réteg ára – a teljes új út építéséhez hozzáadódnak az alapozás, földmunka, szegélyezés, vízelvezetés stb. költségei is. Teljes szerkezetű új út építésénél (alaprétegekkel együtt) jellemzően 10 000 Ft/m² feletti összköltséggel érdemes kalkulálni. Léteznek takarékosabb megoldások is: alacsony forgalmú önkormányzati utaknál használható például mart aszfaltos technológia, melynek ára csak ~2 500–4 000 Ft/m² (újrahasznosított marási anyag terítésével) , viszont ennek minősége és tartóssága elmarad a melegaszfaltétól.

Az aszfalt árának alakulása és befolyásoló tényezők

Az aszfalt alapanyagárát főként a benne lévő bitumen ára határozza meg, amely a kőolaj-finomítás mellékterméke. A bitumen árát a kőolaj világpiaci ára mozgatja, így az aszfaltkeverék ára is erősen ingadozó lehet a piaci tényezőktől függően. Az elmúlt években jelentős áremelkedés zajlott le: a COVID-járvány utáni keresletnövekedés és ellátási zavarok miatt 2021-ben a bitumen (és sok más építőanyag) ára szinte duplájára emelkedett Magyarországon. Ezt követően 2022-ben az orosz–ukrán háború tovább növelte az energiahordozók (olaj, gáz) árát, ami az aszfalt gyártási költségét is felhajtotta.

Konkrét adatokkal: 2022 első negyedévében a melegaszfalt keverék nagy tételben (hosszú távú szerződéssel) bruttó 38–43 ezer Ft/tonna áron volt beszerezhető Magyarországon. (Kisebb, eseti vételek ennél drágábbak is lehettek.) Ugyanekkor egy kisebb munkára vállalkozó által adott átlagos komplett aszfaltozás (anyag+bedolgozás, 4 cm vastag réteg) ~7 000–9 000 Ft/m² bruttó árszinten mozgott. 2023–2024-re az aszfalt tonnánkénti ára tovább emelkedett: egy útépítő cég beszámolója szerint 1 tonna melegaszfalt 45–60 ezer Ft körüli összegbe kerül jelenleg (pontos összeg függ az aszfalt típusától és a régiótól). Ez az intervallum azt mutatja, hogy a finomabb szemcséjű, magasabb minőségű (pl. kopórétegnek szánt) aszfaltkeverék drágább, míg a durvább keverék vagy alapréteg-aszfalt olcsóbb.

Az aszfalt árát befolyásoló fő tényezők:

Kőolajár és bitumen: A bitumen mint fő kötőanyag árának változása azonnal hat az aszfalt árára. Amikor a kőolaj világpiaci ára emelkedik, drágul a bitumen is, így az aszfaltkeverék drágul. (Például 2020–2022 között a kőolajár ugrása nyomán a hazai bitumenár is megduplázódott.) Amikor az olajár csökken vagy stabilizálódik, az aszfalt ára is mérséklődhet valamelyest – bár általában lefelé rugalmatlanabb az ár, mint felfelé.

Kereslet és kapacitás: Ha sok útépítési projekt indul (pl. állami útfelújítási programok), megnövekszik a forró aszfalt iránti kereslet. Korlátozott keverőtelepi kapacitás mellett ez áremelő hatású lehet. Ugyanakkor, ha a kereslet visszaesik (pl. egy gazdasági lassulás miatt kevesebb beruházás indul), a keverőtelepek a kapacitáskihasználtság fenntartásáért kedvezőbb árakat adhatnak. 2023-ban például a magas árak és bizonytalan kilátások miatt az útépítési megrendelések csökkentek, ami fékezte az árak további emelkedését.

Szállítási költségek: Az aszfaltot általában 150–180 °C-on forrón kell a beépítés helyszínére szállítani speciális tartálykocsikban. Az üzemanyagok árának emelkedése (pl. a gázolaj drágulása) növeli a fuvardíjakat. Emellett Magyarországon az aszfaltkeverő telepek földrajzi eloszlása sem egyenletes – egyes régiókban messzebbről kell odaszállítani az anyagot. Ha például 50–100 km-rel távolabbról érkezik a keverék, az jelentős pluszköltség (a szállítás a teljes költség 5–15%-át is kiteheti).

Szezonális hatás: Az aszfaltozás szezonja tavasztól őszig tart. Nyáron csúcsidőszakban a keverőtelepek leterheltek, ilyenkor az árak jellemzően magasabbak lehetnek, míg kora tavasszal vagy ősszel a kevésbé zsúfolt időszakban kedvezőbb árakat is ki lehet alkudni. Télen a melegaszfalt gyártás leáll vagy minimális (csak különleges adalékokkal lehet hidegebb időben dolgozni), ilyenkor inkább csak hideg aszfalt (zsákos vagy ömlesztett) áll rendelkezésre kisebb javításokra, lényegesen magasabb fajlagos áron (akár 75–100 ezer Ft/tonna a zsákos hidegaszfalt ).

Munkaerőköltségek és gépi díjak szerepe

Az aszfaltozás az építőipar egyik leggépigényesebb és leginkább szakember-igényes területe. A teljes projektköltség jelentős részét a munkadíjak teszik ki: általában az élőmunka és gépi munka együttesen az összköltség 15–35%-át is elérheti. Ide tartozik a szakemberek bére és a munkagépek üzemeltetési/bérleti költsége egyaránt. Az utóbbi években a munkaerőköltségek gyors növekedése figyelhető meg Magyarországon az építőiparban, ami kihat az aszfaltozás árára is. 2016–2018 között például az építőipari rezsióradíj (átlagos munkadíj) mintegy 29%-kal emelkedett két év alatt , a fizikai dolgozók bére éves szinten 20-30%-kal nőtt ebben az időszakban. Ez a tendencia a későbbi években is folytatódott a munkaerőhiány és az általános bérinfláció miatt. Ennek eredményeképp a szakképzett útépítők, gépkezelők magasabb bérigénye beépül a kivitelezési árakba.

Gépi munkák díjai: Az aszfaltozás számos nehézgépet igényel: úthengerek, aszfaltterítő finisher gép, földmunkagépek (markolók, dózerek), nyerges billencsek a szállításhoz, bitumenemulzió-szóró, aszfaltmaró gép, vágógépek stb. Ezeknek a gépeknek a beszerzési értéke is nagyon magas (akár több tízmillió forint egy finisher vagy nagy henger), amit a vállalkozásoknak amortizálniuk kell a projektek árában. Ha a gépeket bérlik, a bérleti díj jelenik meg költségként. Emellett ott van az üzemanyag-fogyasztás (a hengerek, finisher, teherautók jelentős mennyiségű gázolajat használnak), a karbantartás és a gépkezelők bére. Mindez összeadódik: például egy aszfaltozó csapat általános óradíja (munkások + gépek együttes költsége) 9 000–16 000 Ft/óra között mozoghat a feladat jellegétől függően. A gépi terítés (finisherrel) gyorsabb és nagyobb teljesítményű, de a gép üzemben tartása költséges; kisebb munkáknál ezért gyakran választják a kézi terítést, ami lassabb, de olcsóbb az eszközhasználat szempontjából. (Jellemző példa: kézi bedolgozású járdaaszfalt akár olcsóbb is lehet négyzetméterenként, mint a géppel terített nagy felületű, mert utóbbinál a géplánc felvonulása drágítja a munkát.)

Fontos tényező a logisztika is: egy nagyobb aszfaltozási projektnél naponta több száz tonna anyagot kell a helyszínre mozgatni. Ehhez több nyerges teherautót folyamatosan be kell állítani (akár 6-8 teherautó is dolgozik egyszerre egy nagy finisheres terítés napján). A sofőrök bére, a teherautók üzemanyaga és karbantartása szintén része a munkaerő- és gépköltségeknek. A felvonulási költségek – vagyis a gépek és brigád kiszállítása a helyszínre – külön tétel, ami kisebb munkáknál fajlagosan nagyobb (akár több százezer forint is lehet csak a nehézgépek tréleres odaszállítása). Összességében a magas gépigény és a dráguló munkaerő jelentősen hozzájárul az aszfaltozás árához.

Infláció és építőanyagár-változások hatása

Az általános infláció és különösen az építőanyagok drágulása az elmúlt években komoly hatást gyakorolt az aszfaltozás költségeire. A 2021-2022-es időszakban az építőipari termelői árak rendkívüli mértékben nőttek Magyarországon. 2022-ben az építőipar termelői árai átlagosan 24,5%-kal haladták meg az előző évit – ezen belül az egyéb építmények (ahová az útépítés is sorolható) árai ~22,6%-kal emelkedtek egy év alatt. Ez példátlan drágulás, ami főként az építőanyagok (bitumen, acél, cement, fa stb.) jelentős áremelkedésének volt betudható.

Konkrétan az aszfaltozásnál az alapanyag-bitumen ára ugrott meg drasztikusan (mint fent említettük, ~duplájára nőtt 2021-ben ). Emellett a zúzott kő, kavics, cement (amit az útalapokhoz használnak) is drágult a magas kereslet és az energiaköltségek emelkedése miatt. 2021 közepén a magyar kormány átmenetileg exportkorlátozó intézkedéseket (regisztrációs kötelezettséget) vezetett be bizonyos építőanyagokra – például a bitumenre is – hogy mérsékelje a belföldi hiányt és árnövekedést.

Az általános fogyasztói infláció (amely 2022-ben Magyarországon éves szinten 14-15% volt) szintén érezteti hatását: a kivitelezők költségei nőnek (üzemanyag, rezsi, bérleti díjak, irodai költségek), amit kénytelenek beépíteni az áraikba. 2022 végére az építőipari vállalkozások árajánlatai 20-30%-kal magasabbak voltak, mint egy évvel korábban, hogy fedezni tudják a megugró költségeket. Ez komoly kihívást okozott a korábban aláírt hosszabb távú projektek esetében – a kivitelezők nyereségét veszélyeztette az utólagos drágulás. (Erre reakcióként terjedtek el az árindexálásos szerződések, amelyek bizonyos mértékű árváltozást utólag is érvényesíteni engednek a vállalkozói díjban.)

Építőanyagárak változása: Más alapvető anyagok is drágultak, ami közvetve az útépítésre is hat. Például 2016–2018 között a beton ára ~53%-kal, a betonacél 40%-kal, a műanyag csövek ~30%-kal mentek fel. 2021-ben a fa ára +77%, az acél +53% volt Németországban az előző évhez képest, a bitumen és egyéb vegyi termékek drágulása pedig messze meghaladta az átlagos 10% körüli ipari áremelkedést. Hasonló trendek Európa-szerte érzékelhetők voltak. Ezek azért fontosak, mert egy útépítés nem csak aszfaltból áll: szükség van cementre, betonra (pl. szegélyekhez, víznyelőkbe), acélra (elvezető rácsokhoz), műanyag csövekre (csapadékvíz-elvezetéshez) stb. Ha ezek ára emelkedik, az útépítés teljes költsége is nő.

Összefoglalva, a magas infláció és az építőanyagár-robbanás az aszfaltozási projektek árát is jelentősen megemelte. 2023 második felétől ugyan némi konszolidáció tapasztalható (bizonyos anyagok ára csökkent vagy stabilizálódott, pl. acél, fa, üzemanyagok), de a korábbi években kialakult magas bázisárak tartósnak bizonyulnak. A vállalkozók a bizonytalan jövőbeni költségek ellenére is általában 15–20% profitráta elérésére törekednek az ajánlatokban, mert ez szükséges a fenntartható működéshez – azonban a kockázatok miatt gyakran csak 10-15% nyereség marad meg végül.

Nemzetközi kitekintés és összehasonlítás

Az aszfaltozás fajlagos költségei országonként eltérőek, főként a munkaerő és az anyagköltségek különbségei miatt. Nyugat-Európában jellemzően magasabbak az árak, mint Magyarországon. Például az Egyesült Királyságban egy szabványos aszfalt kocsibejáró 80–112 angol font/m² (≈ 34–48 ezer Ft/m²) költségű a 2024-es adatok szerint , ami többszöröse a hazai díjaknak. Németországban egy kétrétegű (alap- és kopóréteg) aszfaltút kb. 45 €/m² áron készül el nagyobb területen , és ehhez még hozzáadódhat az alapozás ~42 €/m² költsége – vagyis teljes infrastruktúrával 80–90 €/m² (32–36 ezer Ft/m²) is lehet a fajlagos ár. Látható, hogy a nyugati bérek és drágább szolgáltatások miatt a végső árak jóval magasabbak. Ugyanakkor a termelékenység is nagyobb lehet: egyes nyugat-európai országokban modernebb technológiával, magasabb óradíj mellett is hatékonyabban dolgoznak, így bizonyos munkákra vetítve a különbség nem mindig arányos a bérköltséggel.

Régiós összehasonlításban Magyarország aszfaltozási költségei hasonlóak a környező országokéhoz vagy kissé felettük alakulnak. Szlovákiában, Csehországban hasonló anyagárak mellett valamivel alacsonyabb munkaerőköltségek tapasztalhatók, így az aszfaltburkolás ára ott némileg kisebb lehet. Romániában a bitumenellátás jelentős része importból származik (a hazai szükséglet ~80%-át külföldről szerzik be) , ami sebezhetővé teszi az aszfalt árát a nemzetközi piac változásaira. Ugyanakkor a munkadíjak ott alacsonyabbak, így a kivitelezési költség versenyképes. Pontos nemzetközi ár-összehasonlítás nehéz, mert minden projektnél más műszaki tartalom érvényesül. Általánosságban azonban elmondható, hogy Kelet-Közép-Európában az aszfaltozás árai alacsonyabbak, mint Nyugat-Európában: jellemzően 50–100 €/m² között mozognak a teljes útépítési költségek nálunk, míg nyugaton gyakran 100–200 €/m² is lehet hasonló projektek esetén a magasabb életszínvonal és bérszint miatt.

Összességében, Magyarországon az aszfaltozás költségei az utóbbi években meredeken emelkedtek, de nemzetközi viszonylatban még mindig alacsonyabbak, mint a fejlettebb országokban. A jövőben az árakat továbbra is az olyan tényezők fogják mozgatni, mint az olajárak alakulása, az infláció mértéke, a hazai építőipari kereslet, illetve a technológiai fejlesztések, amelyek növelhetik a hatékonyságot és tompíthatják a drágulást. Az építtetőknek érdemes ezeket szem előtt tartva tervezniük, és több árajánlatot is bekérniük, figyelve a piaci trendekre és a források által alátámasztott aktuális árakra.

Források:

1.SzakiWeb – Aszfaltozás Árak (2024): átlagos árszint és díjtételek gyűjteménye

2.Gyorsaszfaltozás.hu – Aszfaltozás árak: tájékoztató ismertető (2023): aszfaltburkolás gépi/kézi bedolgozással

3.Daibau.hu – Aszfaltozás árak kalkulátor: alapozás és aszfaltrétegek fajlagos költsége

4.Alföld Aszfalt Kft. blog – Miből áll az útépítés, aszfaltozás ára? (2025): anyagköltségek (aszfalt 45–60 ezer Ft/t) és költségmegoszlás

5.Házvadászok.hu – Építőanyag-drágulás 2021: acél, fa, bitumen és cement árának duplázódása

6.Útépítés Akadémia (HE-DO Kft.) – Aszfaltozás árak, 2022 Q1: aszfalt ára 38–43 ezer Ft/t, kivitelezési költség 7–9 ezer Ft/m²

7.KSH / Index.hu – Építőipari árak 2022: termelői árak +24,5% egy év alatt (infrastruktúra +22,6%)

8.Magyar Építők (2019) – Miért drága a magyar építőipar?: építőanyagok és rezsióradíj növekedése (2016–2018)

9.Economx.hu (2022) – Építőanyagárak Németországban: bitumen és más termékek drágulása 2021-ben

10.Maszol.ro (2022) – Bitumen import Romániában: a hazai aszfaltgyártás importfüggése

11.Checkatrade (UK) – Asphalt driveway cost (2024): 80–112 £/m² tipikus költség az Egyesült Királyságban

12.DaiBau.de (Németország) – Asphaltieren Kosten: ~45 €/m² aszfalt + 42 €/m² alapozás németországi irányszám

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Az aszfaltozás mestere: Szaktudás és elkötelezettség

Az aszfaltos szakma nem egyszerű feladat. Az utak, autópályák, parkolók és más burkolt felületek építése és karbantartása rengeteg kihívással jár. Az, aki ezt a szakmát választja, nemcsak a fizikai munka nehézségeivel néz szembe, hanem a technikai és logisztikai kihívásokkal is. A munkám során három alapvető értéket vallok magaménak: a kemény munka, a szaktudás és az...
Steamroller flatten out the asphalt

Aszfaltozási gyakorlati infók

Vállalunk magányszemélyek részére is aszfaltozást, a kapacitásunk ezt lehetővé teszi. Mitől függ az aszfaltozás ára négyzetméterenként? Az aszfaltozás ára több tényezőtől függ, mint például: Milyen határidőkkel dolgozunk? A megrendeléstől számítva, kapacitás függvényében, akár 7 napon belül megkezdhetjük a munkálatokat. Nagyobb volumenű munkálatok esetén az időtartam meghosszabbodhat. Van-e helyszíni felmérés? Igen, van lehetőség ingyenes terepszemlére, amely...
Road roller compacting asphalt

Az aszfaltozás folyamata: Rövid áttekintés

Az aszfaltozás egy technikailag összetett és lényeges folyamat, amely jelentős hatással bír mind a gazdasági, mind a társadalmi infrastruktúrára. Az alábbiakban részletesen ismertetjük az aszfaltozás lépéseit, előnyeit és kihívásait, valamint betekintést nyújtunk a jövőbeli fejlesztési lehetőségekbe. Az aszfaltozás folyamata Előkészítés Az aszfaltozás sikerének kulcsa a megfelelő előkészítés. Ebben a szakaszban történik meg az alap kialakítása,...
Quarry worker chatting on smartphone from quarry gravel mound

Betonalapok és kavicsok világa: Bevezető

Amikor egy építkezés vagy felújítás során betonozásba kezdesz, kulcsfontosságú lépésként meg kell tervezned az alapozási rétegeket. Ebben a folyamatban talán nem is gondolnád, de a beton alá kerülő kavics szerepe kiemelkedően fontos. Ha nem választod meg körültekintően a kavics fajtáját, méretét és tömörítését, akkor akár évekkel később is érezhető káros hatásokat tapasztalhatsz (például süllyedéseket, repedéseket)....
Woman traveling in Budapest

Aszfaltozás Budapesten: Rövid bemutatás

Bevezetés az Aszfaltozás Budapesti Jelentőségébe Budapest, Magyarország vibráló fővárosa, ismert történelmi építészete, festői szépsége és pezsgő városi élete miatt. A város bájának és funkcionalitásának fenntartásában kulcsfontosságú szerepet játszik infrastruktúrája minősége, különösen az utak és járdák állapota. Az aszfaltozás ebben a kontextusban alapvető szerepet tölt be, tartós, biztonságos és esztétikailag vonzó felületeket biztosítva mind a lakosok,...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!