Aszfalt az útépítésben: Alkalmazás röviden

Címszavak

Az aszfalt egy olyan szerkezeti réteg, amely adalékanyagokból (általában zúzott kő) és bitumenből (mint kötőanyag) készül. Alkalmazása szerint megkülönböztetjük a következő változatokat:

Felületi réteg: Ez a módszer elhasználódott aszfaltburkolatok kopórétegének felújítására, valamint szárazon rakott (poros) makadám burkolatok lezárására alkalmazható. A kopóréteget finomabb, az alsó rétegeket durvább zúzalékkal állítják elő.

Itatott aszfaltburkolat: Itt a gondosan elterített és tömörített zúzottkő felületét hígított bitumennel itatják át. Itatott aszfaltburkolat több rétegben is készülhet, az egymásra terített rétegeket mindig gondosan tömöríteni kell. Hasonló eljárással fugázzák a szárazon rakott kockakő útburkolatokat is (például Budapest nagykockakő burkolatai).

Aszfaltszőnyeg: Ez beton, kopott aszfalt, tömörített zúzottkő és makadám burkolatokra teríthető. Az adalékanyag egyenletes szemmegoszlású homok és nemeszúzalék keveréke. A kötőanyag 4-6% bitumen vagy hígított bitumen.

Aszfaltbeton: Ez a folytonos vagy szakaszos szemmegoszlású adalékanyaggal készült aszfalt, amely elkészítése után nem tömörödik tovább. A felső réteg (kopóréteg) nemeszúzalékkal (bazalt) készül. A használt bitumen minőségét mindig a terhelés és az időjárási viszonyok függvényében határozzák meg. Az aszfaltbetont keverőtelepeken állítják elő, és aszfaltkeverőben melegen szállítják a helyszínre. Terítése és simítása után hengerelni kell.

Saválló aszfaltburkolat: A bitumen normál körülmények között saválló, de figyelni kell arra, hogy saválló burkolatokhoz meszes adalékanyagot ne használjunk.

Szikrabiztos aszfaltburkolat: Tűzveszélyes helyeken lehet szükség a használatára. A kopóréteg nem tartalmazhat kvarckavicsot és kvarchomokot.

A kertépítésben aszfaltburkolatot főként az extenzívebb területeken alkalmazzák. Előnye, hogy különböző alapokra teríthető, viszonylag olcsó és gyorsan kiteríthető. A felületi réteget zúzott kővel érdesítik, ugyanakkor vizesen, jegesen nagyon csúszós lehet. A víz- és légzárási tulajdonságai miatt nem tekintjük organikus építőanyagnak.

Címkék:

A mérnökünk ajánlja:

Legtöbbet olvasták

Hirdetési felület kiadó.

Népszerű cikkek

Colas vállalat története és fejlődése

Colas egy francia központú út- és infrastruktúra-építő vállalat, melynek gyökerei az 1920-as évekre nyúlnak vissza. Az eredeti „Colas” termék (a név a “cold asphalt” rövidítése) 1924-ben jelent meg, egy hidegen felhordható bitumenemulzió, amely olcsóbb és rugalmasabb megoldást kínált útburkolásra . A vállalat hivatalosan 1929-ben jött létre a Shell olajvállalat és a Société Générale d’Entreprises együttműködésében...

A STRABAG miért több mint egy építőipari vállalat?

A STRABAG egy ausztriai székhelyű építőipari konszern, amelyet gyakran többnek tartanak egy hagyományos építőipari vállalatnál. Ennek oka, hogy a STRABAG nem csupán építési projekteket kivitelez, hanem technológiai újítóként és integrált szolgáltatóként működik az építőipar minden területén. A vállalat tevékenységei a teljes építési értékláncot lefedik, az ötlet megszületésétől és tervezéstől kezdve a kivitelezésen át egészen az...

Miért szeretik a fogyasztók a Baumit termékeit?

Baumit egy vezető európai építőanyag-márka, amely több mint 25 országban van jelen, és éves szinten több milliárd eurós árbevételt ér el. A vállalat rendkívül széles termékkínálattal rendelkezik – a vakolatoktól és hőszigetelő rendszerektől kezdve az esztricheken át a hidegburkolási anyagokig –, így szinte minden építési vagy felújítási igényre kínál megoldást. Baumit neve mára egybeforrt a...
Flowers breaking through asphalt

Miért fontos a régi és új beton összekötése?

Gondolj a régi és új beton összekötésére úgy, mint amikor a múlt tapasztalatait próbálod integrálni a jelenlegi életedbe. A két elem – a régi, már megkötött szerkezet és az új, friss beton – összeillesztése létfontosságú, hogy stabil, tartós és biztonságos rendszert alkossanak. Akárcsak az emberi lélekben a régi sérelmek és az új kezdetek összehangolása, itt...
Asphalt pavement urban road

Aszfaltozási költségek és árak alakulása Magyarországon

Átlagos aszfaltozási költség különböző projekttípusoknál Az aszfaltozás fajlagos költsége nagyban függ a projekt jellegétől, méretétől és az alkalmazott rétegrendtől. Általánosságban az aszfaltozás ára 5 000–20 000 Ft/m² között mozoghat. Néhány tipikus példa különböző felhasználási területekre: •Magánutak, kocsibeállók, udvarok: Kis területű, magáncélú aszfaltozás esetén a négyzetméterár jellemzően magasabb a kis mennyiség miatt. Egy egyszerű autóbeálló alapozás nélkül akár...

Kapcsolat

Partnereink

Hamarosan…

© Copyright 2025

error: Másolásvédelem!